Общество
Показват в изложба Торинската плащаница – погребалната дреха на Иисус Христос
Показват в изложба Торинската плащаница – погребалната дреха на Иисус Христос
Пет години от последното ѝ показване пред публика Торинската плащаница – християнската реликва от ленено платно, в която, според преданието, Йосиф Ариматейски е увил тялото на Иисус Христос след неговото разпятие, отново е централен експонат в специална изложба, която се очаква да привлече милиони посетители и поклонници от цял свят в италианския град Торино.
През ХХ век артефактът, за който продължава да се спори дали е автентичен или фалшификат, е бил показван пред публика едва 4 пъти. Върху плащаницата, която е дълга 4.36 м и широка 1.10 м, има отпечатан образ на разпънат мъж, за когото мнозина считат, че е Христос, а по цялото платно са пръснати бледи следи от кръв от неговите рани по китките, краката и лицето.
Въглеродни тестове, направени в лаборатории в Оксфорд, Цюрих и Тъксън, Аризона, от 1988 г. причиниха сензация, датирайки плащаницата между 1260 и 1390 г. Скептиците твърдят, че тя е фалшификат, направен с цел да привлича хиляди християнски поклонници.
Някои вярващи смятат, че възстановителните работи по артефакта през миналите години са хвърлили сянка върху точността на резултатите от тестовете. Но учените все още са далеч от логично обяснение за начина, по който образът на мъжа е отпечатан върху платното.
Католическата църква досега не е твърдяла, че плащаницата е истинска, но смята, че тя е силно напомняне за страданията на Христос.
"По отношение на научните аспекти, при които все още няма консенсус, Църквата няма нищо против изследванията да продължат. Това, което има най-голямо значение за поклонниците и за Църквата, е, когато застанат пред плащаницата, хората да чувстват в сърцата си постоянно припомняне за саможертвата на Иисус, за това, което е дал на човечеството", коментира архиепископът на Торино Чезаре Носилия.
В Торино се подготвят усилено за очаквания огромен наплив от посетители, набрани са 4600 доброволци, които да помагат на градската управа за посрещането на поклонниците.
У всеки поклонник и вярващ плащаницата предизвиква различни емоции и усещания.
"Вярвам, че реликвата е автентична още от първия път, когато я видях. И сега продължавам да вярвам, тъй като тя има силен ефект върху сетивата ми", казва Кармен Бонарди.
Историята на плащаницата е дълга и противоречива. След като се появява в Близкия изток и Франция през Средновековието, тя е пренесена в Италия от Савойската кралска фамилия и се установява в Торино, където е нейното седалище, през 1578 г.
През 1983-а крал Умберто II Савойски я предава на папа Йоан Павел II. За малко плащаницата да изгори през 1997 г. при пожар в параклиса "Гуарини" на катедралата „Св. Йоан Кръстител”, където е съхранявана. Дрехата е спасена от пожарникар, който рискува живота си да я извади от пламъците.
Папа Франциск, който по традиция е собственик и пазител на Торинската плащаница, ще посети изложбата на 21 или 22 юни, няколко дни преди края ѝ.
Източник: тв Европа
През ХХ век артефактът, за който продължава да се спори дали е автентичен или фалшификат, е бил показван пред публика едва 4 пъти. Върху плащаницата, която е дълга 4.36 м и широка 1.10 м, има отпечатан образ на разпънат мъж, за когото мнозина считат, че е Христос, а по цялото платно са пръснати бледи следи от кръв от неговите рани по китките, краката и лицето.
Въглеродни тестове, направени в лаборатории в Оксфорд, Цюрих и Тъксън, Аризона, от 1988 г. причиниха сензация, датирайки плащаницата между 1260 и 1390 г. Скептиците твърдят, че тя е фалшификат, направен с цел да привлича хиляди християнски поклонници.
Някои вярващи смятат, че възстановителните работи по артефакта през миналите години са хвърлили сянка върху точността на резултатите от тестовете. Но учените все още са далеч от логично обяснение за начина, по който образът на мъжа е отпечатан върху платното.
Католическата църква досега не е твърдяла, че плащаницата е истинска, но смята, че тя е силно напомняне за страданията на Христос.
"По отношение на научните аспекти, при които все още няма консенсус, Църквата няма нищо против изследванията да продължат. Това, което има най-голямо значение за поклонниците и за Църквата, е, когато застанат пред плащаницата, хората да чувстват в сърцата си постоянно припомняне за саможертвата на Иисус, за това, което е дал на човечеството", коментира архиепископът на Торино Чезаре Носилия.
В Торино се подготвят усилено за очаквания огромен наплив от посетители, набрани са 4600 доброволци, които да помагат на градската управа за посрещането на поклонниците.
У всеки поклонник и вярващ плащаницата предизвиква различни емоции и усещания.
"Вярвам, че реликвата е автентична още от първия път, когато я видях. И сега продължавам да вярвам, тъй като тя има силен ефект върху сетивата ми", казва Кармен Бонарди.
Историята на плащаницата е дълга и противоречива. След като се появява в Близкия изток и Франция през Средновековието, тя е пренесена в Италия от Савойската кралска фамилия и се установява в Торино, където е нейното седалище, през 1578 г.
През 1983-а крал Умберто II Савойски я предава на папа Йоан Павел II. За малко плащаницата да изгори през 1997 г. при пожар в параклиса "Гуарини" на катедралата „Св. Йоан Кръстител”, където е съхранявана. Дрехата е спасена от пожарникар, който рискува живота си да я извади от пламъците.
Папа Франциск, който по традиция е собственик и пазител на Торинската плащаница, ще посети изложбата на 21 или 22 юни, няколко дни преди края ѝ.
Източник: тв Европа
Comments
comments powered by Disqus