Творците
Мая Плисецкая-неповторимата прима балерина
Мая Плисецкая-неповторимата прима балерина
Мая Плисецкая е родена на 20 ноември 1925 в Москва. През юни 1934 е приета в Московското хореографско училище. Годините на обучение са съвпаднали с трудни времена: бащата и майката на Плисецкая са били репресирани, след това започва войната и тя с майка си, която се завръща от затвора, заминават в евакуация.
Уникалните данни на младата балерина - голямата крачка, високият скок, великолепната ротация, изразителните ръце, артистичният й темперамент и извънредната чувствителност към музиката са били забелязани от учителите. На 21 юни 1941 Мая успешно дебютира на дипломният концерт на училището, съпроводена от оркестъра на Болшой театър на сцената на неговия клон.
Две години по-късно, след завършване на училището, Мая Плисецкая е приета, както и повечето завършили, в кордебалета на Болшой театър. Липсата на солови изпълнения компенсира с изпълнения в различни концерти. Именно тогава на московските сцени се появява нейният "Умиращ лебед" по музика на Камий Сен-Санс - номер, който тя ще танцува цял живот. По-късно, по време на турнета в чужбина е имала концерти в които е изпълнявала "Умиращият лебед" по четири пъти на бис.
Балерината, която никога не е обичала повторенията винаги променяла номера: излизала от различни места на сцената, появявала се ту с лице, ту обърната с гръб към публиката, правила е различни акценти във финалната позиция. Непроменени оставали само световно известните лебедови движения на ръцете.
Постепенно в Болшой театър започват да дават на Плисецкая водещи партии. Ролята на Маша в "Лешникотрошачката" от Чайковски е нейната първа главна роля и балерината я изпълнява в първия сезон на работата си. Следват Mирта в "Жизел", феята на есента в "Пепеляшка", главната роля в балета "Раймонда" на Глазунов, Kитри в "Дон Кихот" и други.
Незабравима за зрителите става ролята на Одета-Одилия в "Лебедовото езеро": движението на изключително гъвкавите ръце и тяло на балерината създават илюзия за пърхащи крила на плаващ лебед, превръщащ се в девойка. Одета, изпълнена от нея се превръща в световна легенда. Ръцете на балерината сравнявали с вълните на водата, с лебедовите крила. Критиците наричали пластичността на ръцете й "нечовешка".
До 1988 Мая Плисецкая е работила в Болшой театър. Нейните водещи роли в "Лебедово езеро", "Каменното цвете", "Спящата красавица", "Спартак", "Жизел", "Раймонда" и др. влизат в историята на световният балет. Всички тези роли усъвършенстват стила й, отличаващ се с изящност, острота и завършеност на всеки жест и поза, на всяка отделна стъпка и хореографска рисунка като цяло. Яркият трагичен талант на актрисата се проявява в ролята на Кармен в балета, поставен от Алберто Алонсо "Кармен-сюита". Образът на Кармен е една от основните й роли в репертоара на Болшой театър.
Мая се показва и като талантлив хореограф. Тя създава в Болшой театър по музика на съпруга си, Родион Шчедрин, балетите "Ана Каренина", "Чайка", "Дамата с кученцето", в които изпълнява главните партии, а през 1984 г. в Рим балета "Раймонда" на Глазунов.
Като драматична актриса Плисецкая се снима в игралните филми "Анна Каренина" и "Чайковски".
След Болшой театър Мая Плисецкая работи в Европа. През 1983-1984 тя е артистичен директор на балетната трупа на Римската опера, през 1988-1990 - художествен ръководител на "Lyric Theatre Nacional" в Мадрид.
От 1990 г. балерината излиза с концертни програми в чужбина. Сътрудничи си
с известни световни хореографи, с "Марсилия балет"на Ролан Пети и "Балет на XX век" на Морис Бежар. През 1992 г. в театъра "Espace Pierre Cardin" е показан балета "Лудата от Шайо" по музика на Родион Щедрин, в който Мая Плисецкая изпълнява главната роля.
През 1994 г. в Санкт Петербург се състои Първият международен балетен конкурс "Мая", посветен на творчеството на Плисецкая. През същата година излиза книга с мемоарите й "Аз, Мая Плисецкая ...". След тринадесет години излиза продължение на книгата, който се нарича "Тринадесет години по-късно".
От 1995 г. Плисецкая е почетен президент на трупата "Императорски Руски Балет", създаден по нейна инициатива.
Последните години от живота на Мая Плисецкая до голяма степен са свързани с дейността на съпруга й, световноизвестния композитор Родион Щедрин. Освен това, великата балерина продължава да се появява на сцената с балетния номер, създаден от Бежар специално за нея - "Ave Maya".
Мая Плисецкая многократно е била удостоявана с награди, както в страната, така и в чужбина.
Тя умира на 2 май, 2015 година, в Германия.
Погребана е в Русия.
Източник: news.mail
Уникалните данни на младата балерина - голямата крачка, високият скок, великолепната ротация, изразителните ръце, артистичният й темперамент и извънредната чувствителност към музиката са били забелязани от учителите. На 21 юни 1941 Мая успешно дебютира на дипломният концерт на училището, съпроводена от оркестъра на Болшой театър на сцената на неговия клон.
Две години по-късно, след завършване на училището, Мая Плисецкая е приета, както и повечето завършили, в кордебалета на Болшой театър. Липсата на солови изпълнения компенсира с изпълнения в различни концерти. Именно тогава на московските сцени се появява нейният "Умиращ лебед" по музика на Камий Сен-Санс - номер, който тя ще танцува цял живот. По-късно, по време на турнета в чужбина е имала концерти в които е изпълнявала "Умиращият лебед" по четири пъти на бис.
Балерината, която никога не е обичала повторенията винаги променяла номера: излизала от различни места на сцената, появявала се ту с лице, ту обърната с гръб към публиката, правила е различни акценти във финалната позиция. Непроменени оставали само световно известните лебедови движения на ръцете.
Постепенно в Болшой театър започват да дават на Плисецкая водещи партии. Ролята на Маша в "Лешникотрошачката" от Чайковски е нейната първа главна роля и балерината я изпълнява в първия сезон на работата си. Следват Mирта в "Жизел", феята на есента в "Пепеляшка", главната роля в балета "Раймонда" на Глазунов, Kитри в "Дон Кихот" и други.
Незабравима за зрителите става ролята на Одета-Одилия в "Лебедовото езеро": движението на изключително гъвкавите ръце и тяло на балерината създават илюзия за пърхащи крила на плаващ лебед, превръщащ се в девойка. Одета, изпълнена от нея се превръща в световна легенда. Ръцете на балерината сравнявали с вълните на водата, с лебедовите крила. Критиците наричали пластичността на ръцете й "нечовешка".
До 1988 Мая Плисецкая е работила в Болшой театър. Нейните водещи роли в "Лебедово езеро", "Каменното цвете", "Спящата красавица", "Спартак", "Жизел", "Раймонда" и др. влизат в историята на световният балет. Всички тези роли усъвършенстват стила й, отличаващ се с изящност, острота и завършеност на всеки жест и поза, на всяка отделна стъпка и хореографска рисунка като цяло. Яркият трагичен талант на актрисата се проявява в ролята на Кармен в балета, поставен от Алберто Алонсо "Кармен-сюита". Образът на Кармен е една от основните й роли в репертоара на Болшой театър.
Мая се показва и като талантлив хореограф. Тя създава в Болшой театър по музика на съпруга си, Родион Шчедрин, балетите "Ана Каренина", "Чайка", "Дамата с кученцето", в които изпълнява главните партии, а през 1984 г. в Рим балета "Раймонда" на Глазунов.
Като драматична актриса Плисецкая се снима в игралните филми "Анна Каренина" и "Чайковски".
След Болшой театър Мая Плисецкая работи в Европа. През 1983-1984 тя е артистичен директор на балетната трупа на Римската опера, през 1988-1990 - художествен ръководител на "Lyric Theatre Nacional" в Мадрид.
От 1990 г. балерината излиза с концертни програми в чужбина. Сътрудничи си
с известни световни хореографи, с "Марсилия балет"на Ролан Пети и "Балет на XX век" на Морис Бежар. През 1992 г. в театъра "Espace Pierre Cardin" е показан балета "Лудата от Шайо" по музика на Родион Щедрин, в който Мая Плисецкая изпълнява главната роля.
През 1994 г. в Санкт Петербург се състои Първият международен балетен конкурс "Мая", посветен на творчеството на Плисецкая. През същата година излиза книга с мемоарите й "Аз, Мая Плисецкая ...". След тринадесет години излиза продължение на книгата, който се нарича "Тринадесет години по-късно".
От 1995 г. Плисецкая е почетен президент на трупата "Императорски Руски Балет", създаден по нейна инициатива.
Последните години от живота на Мая Плисецкая до голяма степен са свързани с дейността на съпруга й, световноизвестния композитор Родион Щедрин. Освен това, великата балерина продължава да се появява на сцената с балетния номер, създаден от Бежар специално за нея - "Ave Maya".
Мая Плисецкая многократно е била удостоявана с награди, както в страната, така и в чужбина.
Тя умира на 2 май, 2015 година, в Германия.
Погребана е в Русия.
Източник: news.mail
Comments
comments powered by Disqus