Любопитно
Италианските археолози вероятно са открили останките на Мона Лиза
Италианските археолози вероятно са открили останките на Мона Лиза
Вероятността, италианските учени да са открили останките на знаменитата Мона Лиза е много голяма, съобщава news.mail.ru. Обаче, за пълен успех е твърде рано да се говори. Съвременните технологии не позволяват да се сравнят ДНК на намерените костни фрагменти с пробите, взети от останките на децата на Мона Лиза. Освен това, не е възможно да се пресъздаде лицето, тъй като учените не са открили черепа. А именно това е била основната цел на научните изследвания.
"Вероятността това да са останките на Мона Лиза е много голяма" , казва историка Силвано Винчети, който е инициатор на проучването за откриване на гроба на знаменитата флорентинка.
Лиза Герардини, съпруга на търговеца Франческо дел Джокондо, е била погребана в църквата на флорентинския манастир на Св Урсула. Тази информация се съдържа в църковните книги. Смята се, че именно Джокондо е поръчал на Леонардо Да Винчи портрета на съпругата си. През 1808 Наполеон наредил манастира да се превърне в тютюнева фабрика. През 2011 г. учените успяват да разкрият пода на църквата на бившия манастир. Там те откриват погребения на 12 души. 11 от тях са живели в по-ранен период от Лиза Герардини. Тези данни са получени чрез съответни анализи. Само в един от гробовете костите се отнасяли към времето на смъртта на съпругата на флорентинския търговец - средата на XVI век.
Две години по-късно, археолозите попадат в криптата на семейство Герардини. Било точно известно, че децата на Мона Лиза са погребани тук. Но наводнението от 1966 г. така силно повредило костите, че да се използва тяхната ДНК за анализ при съществуващите научни методи е невъзможно. Въпреки това, учените не губят надежда, че в бъдеще науката ще напредне по този въпрос и техническите средства ще позволят да се направи необходимия анализ за да се установи на кого принадлежат намерените останки.
Най-големата неприятност за изследователите е свързана с факта, че напълно съхранени са намерени само бедрената кост и големият пищял. Черепът не е намерен. Това няма да позволи да се пресъздаде лицето на жената. Именно на него се надяваха учените.
"Очакваше ни провал, нищо не можем да направим", цитира думите на инициатора на разкопките Силвано Винчети италианския телевизионен канал RAI.
Смята се, че именно Мона Лиза Джоконда е изобразена на световно известната картина на гениалния художник Леонардо да Винчи.
Днес, тази картината с размери 77 × 53 cм се съхранява в Лувъра зад дебело бронирано стъкло. Изображението направено върху дъска от топола е покрито с мрежа от микропукнатини. Тя е преминала през редица не много успешни реставрации и забележимо е потъмняла за пет века. Въпреки това, колкото по-стара става, толкова повече хора привлеча - Лувъра ежегодно се посещава от 8-9 милиона души.
И самият Леонардо не искал да се раздели с Мона Лиза, и може би това е първият случай в историята, когато авторът не е предал работата на клиента, независимо от факта, че е взел хонорар. Пръв собственик на картината, след автора, става кралят на Франция, Франсоа I, който също бил възхитен от портрета. Той я купил от да Винчи за невероятната по тези дни сума - 4000 златни монети и я слага във Фонтенбло.
Наполеон също бил очарован от госпожа Лиза (така той наричал Мона Лиза) и я отнесъл в покоите си в Двореца Тюйлери. А италианецът Винченцо Перуджа през 1911 г. откраднал шедьовъра от Лувъра, отнесъл го в Италия и в продължение на две години се криел с него, докато не бил арестуван при опит да предаде картината на директора на галерията Уфици ... С една дума, по всяко време портретът на флорентинска дама привлеча, хипнотизира, възхитява...
"Вероятността това да са останките на Мона Лиза е много голяма" , казва историка Силвано Винчети, който е инициатор на проучването за откриване на гроба на знаменитата флорентинка.
Лиза Герардини, съпруга на търговеца Франческо дел Джокондо, е била погребана в църквата на флорентинския манастир на Св Урсула. Тази информация се съдържа в църковните книги. Смята се, че именно Джокондо е поръчал на Леонардо Да Винчи портрета на съпругата си. През 1808 Наполеон наредил манастира да се превърне в тютюнева фабрика. През 2011 г. учените успяват да разкрият пода на църквата на бившия манастир. Там те откриват погребения на 12 души. 11 от тях са живели в по-ранен период от Лиза Герардини. Тези данни са получени чрез съответни анализи. Само в един от гробовете костите се отнасяли към времето на смъртта на съпругата на флорентинския търговец - средата на XVI век.
Две години по-късно, археолозите попадат в криптата на семейство Герардини. Било точно известно, че децата на Мона Лиза са погребани тук. Но наводнението от 1966 г. така силно повредило костите, че да се използва тяхната ДНК за анализ при съществуващите научни методи е невъзможно. Въпреки това, учените не губят надежда, че в бъдеще науката ще напредне по този въпрос и техническите средства ще позволят да се направи необходимия анализ за да се установи на кого принадлежат намерените останки.
Най-големата неприятност за изследователите е свързана с факта, че напълно съхранени са намерени само бедрената кост и големият пищял. Черепът не е намерен. Това няма да позволи да се пресъздаде лицето на жената. Именно на него се надяваха учените.
"Очакваше ни провал, нищо не можем да направим", цитира думите на инициатора на разкопките Силвано Винчети италианския телевизионен канал RAI.
Смята се, че именно Мона Лиза Джоконда е изобразена на световно известната картина на гениалния художник Леонардо да Винчи.
Днес, тази картината с размери 77 × 53 cм се съхранява в Лувъра зад дебело бронирано стъкло. Изображението направено върху дъска от топола е покрито с мрежа от микропукнатини. Тя е преминала през редица не много успешни реставрации и забележимо е потъмняла за пет века. Въпреки това, колкото по-стара става, толкова повече хора привлеча - Лувъра ежегодно се посещава от 8-9 милиона души.
И самият Леонардо не искал да се раздели с Мона Лиза, и може би това е първият случай в историята, когато авторът не е предал работата на клиента, независимо от факта, че е взел хонорар. Пръв собственик на картината, след автора, става кралят на Франция, Франсоа I, който също бил възхитен от портрета. Той я купил от да Винчи за невероятната по тези дни сума - 4000 златни монети и я слага във Фонтенбло.
Наполеон също бил очарован от госпожа Лиза (така той наричал Мона Лиза) и я отнесъл в покоите си в Двореца Тюйлери. А италианецът Винченцо Перуджа през 1911 г. откраднал шедьовъра от Лувъра, отнесъл го в Италия и в продължение на две години се криел с него, докато не бил арестуван при опит да предаде картината на директора на галерията Уфици ... С една дума, по всяко време портретът на флорентинска дама привлеча, хипнотизира, възхитява...
Comments
comments powered by Disqus