Любопитно
Олтарът от Гент връща постепенно стария си блясък
Олтарът от Гент връща постепенно стария си блясък
Фламандски олтар, станал известен на широката аудитория от филма на Джордж Клуни „Пазители на наследството”, възвръща постепенно старите си блясък и слава, след като бе частично реставриран. Познат като „Поклонението на тайнствения Агнец”, Олтарът от Гент е шедьовър на изобразителното изкуство от късното Средновековие, дело на братята Хуберт и Ян ван Ейк.
Учени и историци на изкуството завършиха първата фаза от реставрацията на едно от най-големите и значими произведения на изкуството от късното Средновековие и ранния Ренесанс – Гентският олтар или „Поклонението на тайнствения Агнец”. Олтарът, изрисуван от фламандските художници Хуберт и Ян ван Ейк, стана известен на широката публика от филма с Джордж Клуни „Пазители на наследството” от 2014 г.
Завършен през 1432 г, олтарът краси католическия храм „Свети Бавон” в Гент. Той представлява дървен трикрил комплекс или триптих с централно крило и две по-малки, които се отварят и затварят като врата. 8 от 12-те пана са изрисувани и от двете страни, така че олтарът разкрива различни сцени от евангелието и при двете положения. На ширина е 4.5 метра, а на височина – 3.5 метра.
Хелена Дюбоа – ръководител на реставрациония екип:
"Когато олтарът е рисуван за пръв път през 1432 г, е бил абсолютно уникален, защото образите са толкова реалистични и изящни, а същевременно е бил с такъв мащаб, непознат в Европа през онова време. Братята Ван Ейк, които са автори на произведението, са надминали всичко правено дотогава в иконописта. Истинска революция!"
Първият етап от реставрацията е отнел 4 години и е включвал външните пана, на които е изобразено Благовещението – архангел Гавраил съобщава на Дева Мария, че ще роди Иисус, а също така Йоан Кръстител и Йоан Богослов и портрети на ктиторите на олтара – бюргера Йодокус Вийд и съпругата му Изабела Бормут. Специалистите са открили, че са правени няколко опита за реставрация на олтара през вековете, като последният е бил през 18-ти век.
Хелена Дюбоа – ръководител на реставрациония екип:
"70% от повърхността на олтара са били подновени, затова не можеше да се види изкуството на Ван Ейк. По-късни рисунки са покрили голяма част от оригинала. Затова реалният резултат от реставрацията е разкриване на изключителното качество на картините, нарисувани от братята Ван Ейк."
Засега остава загадка кои картини са рисувани от Хуберт ван Ейк и кои от по-малкия му и по-добре познат брат Ян, но експертите ще направят точен анализ на стиловете и ще се произнесат по въпроса. Втората фаза на реставрацията ще обхване вътрешните страни на паната, заедно с централното крило, като се планира работата да бъде завършена до 2020 г, когато ще бъдат открити изложби на Ян ван Ейк.
Източник: ТВ Европа
Comments
comments powered by Disqus