Горещ въпрос
Проф. Овчаров: Самуиловата държава е българска
Проф. Овчаров: Самуиловата държава е българска
Вероятно в Северна Македония трябва да има промяна в учебниците. Трябва обаче да се внимава - Самуиловата държава е българска, а македонците може да подпъхнат отдолу теза: "Тя е българска държава, ма ние сме си македонци. Това заяви на пресконференция археологът проф Николай Овчаров.
Самият историк призна, че не е наясно какво означава това решение за съвместно честване. Но така или иначе решенията на работните групи трябва да минат на одобрение в парламентите.
Според Овчаров понятието Вардарска Македония най-добре отразява същината на територията, за която става дума - бивша югославска република Македония. В Средновековието територията се разбира различно - тя обхваща земите между Одрин и Солун. В съвременните формации има Вардарска, Пиринска и Егейска Македония.
През 13-14 век Вардарска Македония има сложна съдба - тогава тя е под сръбско господство, а тогавашната Сръбската държава после се разпада. Сърби доминират Прилепското кралство.
Овчаров посочи и че от гледна точка на македонците те не разполагат с извор за Самуиловата държава от 10-ти-11-ти век, който да говори за македонци. За този период всички хронисти говорят за българи - Самуил е български цар. В историографията има Българско или Западно Българско царство.
Болното място на македонизма, ахилесовата пета на македонизма, както го определи Овчаров, е Битолският надпис. Този извор съдържа изразите, които дават народна принадлежност - "Цар Йоан (Владислав - б.р.) самодържец български". Той е българин родом. Крепостта Битоля се построява за защита на живота на българите. "Това е уникално за Средновековието - да обозначиш народността", каза историкът проф. Овчаров.
Проф. Овчаров припомни и теза на учен от Харвард, според която Битолският надпис не е от това време и авторството не е Йоан Асен. Тезата се одобрява единствено от македонисти, а е отхвърлена от всички останали учени, включително и от сръбската наука.
Овчаров припомни и че много от възрожденците си казват, че пишат на български език, въпреки това техните паметници са в центъра на Скопие и под тях стоят табелите, че това са "македонски" възрожденци, каза Овчаров.
Тук намира изяви и една от възможните тези на македонизма, че новата държава взела само името с цел да получи признание от Средновековния елит. "То е все едно Тереза Мей да каже - понеже не ни вървят нещата в Англия, ще се наричаме французи", даде абсурден пример проф. Овчаров на тази теза.
Той припомни, че преди години в македонските градове през 10 метра е имало табели за разстреляни партизани и за "булгарски окупатори".
Източник: Фрогнюз
Самият историк призна, че не е наясно какво означава това решение за съвместно честване. Но така или иначе решенията на работните групи трябва да минат на одобрение в парламентите.
Според Овчаров понятието Вардарска Македония най-добре отразява същината на територията, за която става дума - бивша югославска република Македония. В Средновековието територията се разбира различно - тя обхваща земите между Одрин и Солун. В съвременните формации има Вардарска, Пиринска и Егейска Македония.
През 13-14 век Вардарска Македония има сложна съдба - тогава тя е под сръбско господство, а тогавашната Сръбската държава после се разпада. Сърби доминират Прилепското кралство.
Овчаров посочи и че от гледна точка на македонците те не разполагат с извор за Самуиловата държава от 10-ти-11-ти век, който да говори за македонци. За този период всички хронисти говорят за българи - Самуил е български цар. В историографията има Българско или Западно Българско царство.
Болното място на македонизма, ахилесовата пета на македонизма, както го определи Овчаров, е Битолският надпис. Този извор съдържа изразите, които дават народна принадлежност - "Цар Йоан (Владислав - б.р.) самодържец български". Той е българин родом. Крепостта Битоля се построява за защита на живота на българите. "Това е уникално за Средновековието - да обозначиш народността", каза историкът проф. Овчаров.
Проф. Овчаров припомни и теза на учен от Харвард, според която Битолският надпис не е от това време и авторството не е Йоан Асен. Тезата се одобрява единствено от македонисти, а е отхвърлена от всички останали учени, включително и от сръбската наука.
Овчаров припомни и че много от възрожденците си казват, че пишат на български език, въпреки това техните паметници са в центъра на Скопие и под тях стоят табелите, че това са "македонски" възрожденци, каза Овчаров.
Тук намира изяви и една от възможните тези на македонизма, че новата държава взела само името с цел да получи признание от Средновековния елит. "То е все едно Тереза Мей да каже - понеже не ни вървят нещата в Англия, ще се наричаме французи", даде абсурден пример проф. Овчаров на тази теза.
Той припомни, че преди години в македонските градове през 10 метра е имало табели за разстреляни партизани и за "булгарски окупатори".
Източник: Фрогнюз
Comments
comments powered by Disqus