Приключи 22-я куклен фестивал в Ямбол с награда за бургаски артисти
В конкурсната театрална програма тази година бяха включени седем постановки на куклени театри от страната. Те бяха оценявани от жури с председател театроведът Борислав Петранов и членове – режисьорът Катя Петрова и театроведът Тинка Николова.
Журито на фестивала присъди единодушно голямата награда – статуетката „Играещият човек“ на Георги Чапкънов, на ямболския куклен театър за спектакъла „Пипи Дългото чорапче“, който тази година спечели и награда „Икар“ от Съюза на артистите в България.
Наградата за женска роля спечели Цветелина Николова за „Лече – бобулече“ на Фондация „Театър Хамелеон“, а за мъжка роля – Любомир Желев за ролите му в „Пипи Дългото чорапче“ на ямболския театър и в „Славеят“ на Държавен куклен театър – Сливен. Наградата за актьорски дует спечелиха Ниделина Руселинова и Делян Кьосев за ролите им в „Капитане, капитане“ на Държавен куклен театър – Бургас. Отличието за най-добра сценография отиде при Елена Цонкова за „Славеят“ от сливенския куклен театър. Връчена беше и награда за иновативен подход в кукления спектакъл – тя отиде при Държавния куклен театър в Пловдив за „Кученцето, което не можеше да лае“. Детското жури присъди своята награда на „Лече – Буболече“ на Фондация „Театър Хамелеон“.
Специалната награда на името на Георги Митев получи Държавният куклен театър в Ямбол, който носи неговото име. Отличието се присъжда за това, че културната институция през годините успя да съхрани и доразвие Националния куклено-театрален фестивал „Михаил Лъкатник“ и съпътстващия го литературен конкурс за написване на нова българска куклено-театрална пиеса. В конкурса тази година участваха 75 пиеси, като най-добрите бяха отличени при откриването на фестивала.
Според Борислав Петранов, фестивалът има своето незаменимо място за развитието на кукленото изкуство, особено с конкурса за написване на пиеса. „Технологиите не развиват фантазията на децата, така както четенето на една книга или гледането на театър. Освен това театърът учи и на една друга дисциплина – детето разбира, че не се намира пред екрана, не може да коментира, не може да вика. Досегът със живото изкуство и актьорите няма алтернатива. Технологиите дават развитие в по-бързия достъп до информация, но емоцията, която предизвиква едно представление не може да бъде заменена от една електронна игра. Връчването на телефони в ръцете на малките деца води съвсем до обедняване на фантазията“, каза Борислав Петранов пред репортер на БТА, помолен да коментира технологичните времена, в които живеят днешните деца.
Comments
comments powered by Disqus