Датата на изригването на Везувий е грешна
Има теории, че последният ден на Помпей е бил през есента. Сега обаче италиански изследователи успяха да докажат, че трагедията е станала не по-рано от средата на октомври. Сред другите доказателства, новото проучване цитира скорошни разкопки на надпис с въглен, надраскан на стената на една от вилите, който съдържаше датата 17 октомври 79 г. сл. Хр.
„Този надпис определено е след 24 август, дата, която е била манипулирана от поколения учени, въз основа на доклад на римския писател Плиний Млади, който е бил свидетел на изригването“, казва Джовани П. Рикарди, изследовател в обсерваторията на Везувий на Национален институт по геофизика и вулканология и един от авторите на изследването. По-късната дата, каза той, е потвърдена от други доказателства, които поставят под съмнение августовската версия на събитията.
От 1748 г., когато започват първите разкопки, древният град Помпей завладява въображението на милиони хора като доказателство за силата на природата и крехкостта на човешкия живот на Земята. През годините разкопките в изгубения град дадоха представа за живота на древните римляни, а новите технологии разкриха още по-подробна информация за тяхното ежедневие и дори за кулинарните им навици.
:
„Проучванията накараха учените да предположат, че датирането на изригването на Везувий е невярно. Например тук са открити в изобилие останки от плодове, които узряват само през есента, като ядки, кестени и нарове. Запечатаните кани с младо вино подтикнаха същите мисли - това означаваше, че гроздоберът вече е приключил, когато градът умря ”, казва Сандро де Вита, един от авторите на статията, служител на обсерваторията на Везувий.
По време на разкопките се оказа също, че в деня на смъртта на Помпей в много къщи на града горят мангали, затоплящи стаите, а някои от мъртвите са били облечени в топли дрехи, отпечатъците от които са останали видими след направени са гипсови отливки на телата. Всичко това, според де Вит, кара изследователите да предполагат, че е възможно различно датиране на събитията, различно от версията на Плиний.
Джовани П. Рикарди отбелязва, че писмото на Плиний в оригинал не е достигнало до нас, както и списъците, направени през живота на мислителя. Всички известни копия на писмото са направени много по-късно – през Средновековието, а това неминуемо означава, че има няколко версии на един и същи древен текст с различни данни, включително различни дати.
Датата 24 август е взета от най-старото известно копие на писмото на Плиний, съхранявано в библиотеката Medicea Laurenziana във Флоренция. Биаджо Джачио, друг съавтор на Националния изследователски съвет на Италия, каза, че някои историци смятат, че когато са копирали текста, монасите, които са написали флорентинската версия, са искали да свържат изригването с древен римски фестивал, известен като Мундус, празнуван на 24 август. Римляните вярвали, че на този ден се отваря проход към подземното царство, откъдето излизат душите на хората.
Edition ESOREITER
Comments
comments powered by Disqus