Маршрути

В Малта древен подземен храм резонира на честота, въздействаща на мозъка

Хипогеумът Ал Сафлиени в Малта е единственият в света праисторически подземен храм, който пази уникална тайна: той резонира на така наречената „свещена честота“.

Подземната структура Hypogeum , построена преди почти 5000 години, е един от най-добре запазените примери за малтийската култура на изграждане на храмове. Но особеността, която най-много изненада учените, бяха уникалните акустични свойства, открити в подземните му пространства, пише esoreiter.

Хипогеумът се състои от поредица от елипсовидни камери на три нива, до които се влиза през различни коридори. Основните помещения се отличават с куполни сводове и сложна структура от фалшиви отделения.

Учените смятат, че хипогеумът първоначално е бил използван като светилище, вероятно за оракул. Ето защо, уникална камера вътре в структурата, издълбана от твърд варовик и демонстрираща невероятни акустични свойства, е наречена "Оракулската камера".

Думата, изречена в Камарата на Оракула, се усилва стократно и се чува в цялата структура. Според някои доклади това създава усещането, че сте вътре в гигантска камбана. На определени височини слушателят усеща вибрациите на звука в костите и тъканите толкова силно, колкото ги чува в ухото.

Удивителните акустични свойства, проявени в структурата, вече са проучени. Малтийският композитор Рубен Зара и италиански изследователски екип откриха, че в камерата на Оракула звукът резонира с честота от 110 Hz, което е в съответствие с откритията в много други неолитни камери по света, като Нюгрейндж, Ирландия. Изследователят Робърт Ян от Принстънския университет смята, че точната височина на това ехо се определя от размера на помещението или качеството на камъка.

Но остава въпросът – умишлен ли е бил този ефект? Дали Хипогеумът наистина е бил предназначен да го създаде? Може би нашите предци са знаели нещо, което ние едва сега преоткриваме?

Една теория, представена от Паоло Дебертолис и Николо Бисконти съответно от университетите в Триест и Сиена, е, че помещението е било построено, за да създаде акустика, която влияе върху психиката на хората, може би за да подобри мистичните преживявания по време на ритуали. Тази идея получи значителна подкрепа в академичните среди.

През 2008 г. Иън Кук от Калифорнийския университет в Лос Анджелис и неговите колеги проведоха експеримент, при който мозъчната активност на редица доброволци беше наблюдавана с помощта на ЕЕГ чрез въздействие върху различни резонансни честоти. Те открили, че при 110/111 Hz мозъчната активност в езиковите центрове е значително намалена, което позволява на други процеси да станат по-изявени.

Според Paul Devereaux, професор по археоакустика в Кеймбридж, този тип мозъчна активност е свързана с хипнотично състояние на сънливост, включително ярки умствени образи и слухови халюцинации. Най-вероятно този вид изместване не се случва при други честоти.

Това означава, че хората, които са участвали в ритуално пеене, например в стаята на Hypogeum, може да са били изложени на вибрации, които са повлияли на мозъчната им дейност. Според учените по биологично поведение това въздействие е "включило" област, която е свързана с настроението, емпатията и социалното поведение.

Мултидисциплинарен екип от изследователи наскоро проведе необичаен експеримент, в който постави микрофони в камерата на Оракула и използва цифрови записващи устройства, за да тества реакцията на камерата на различни гласове и прости музикални инструменти, които може да са присъствали по времето, когато е използван Хипогеумът (4000- 2500 г. пр.н.е.).

Изследователите открили, че мъжкият глас може да стимулира структурния резонанс на две честоти (114 Hz и 68-70 Hz). Рогът и черупката изобщо не създават резонанс, а фрикционният барабан създава слаб резонанс. Интересното е, че шаманският барабан, изработен от естествена кожа, създава силна резонансна стимулация с честота от 114 Hz и мъжки глас, пеещ „о-о-о-о“ (докато женският глас не създава такъв ефект) предизвиква подобен отговор.

Въпреки изследванията на необичайните свойства на Oracle Chamber, остават много въпроси без отговор. Учените обаче се доближават все повече и повече до разгадаването на мистериите на това древно и мистериозно място.





Елена Фотева

viapontika@viapontika.com

Елена Фотева е дългогодишен фоторепортер и журналист, работила във вестниците "Свободен бряг" и "24 часа". Нейни теми са: звездните влияния и астрологията, опазването на природата, археологията, пътешествията и културните събития.

Comments

comments powered by Disqus