Култура
Полша с остра критика към наградения във Венеция филм "Зелена граница"
Полша с остра критика към наградения във Венеция филм "Зелена граница"
Агнешка Холанд със Специалната награда на журито за "Зелена граница" на 80-ото издание на кинофестивала във Венеция на 9 септември 2023 г. Снимка: АП
Управляващите в Полша остро разкритикуваха филма на полската режисьорка Агнешка Холанд "Зелена граница", който получи наградата на журито на филмовия фестивал във Венеция тази година. След политическите атаки дойде категоричната подкрепа на творчески организации и хора на изкуството от цял свят за Холанд и филма й.
Филмът, чиято полска премиера бе насрочена за 22 септември, е посветен на положението на мигрантите от Азия и Близкия изток, които се опитват да влязат нелегално в Полша от Беларус и често са отблъсквани от полските граничари. Историята е разказана през погледа на сирийско семейство, което се опитва да стигне до ЕС през Беларус, както и от гледна точка на полски граничар, който изпитва угризения заради бруталното отношение към бежанците. Вдъхновеният от действителни събития от 2021 г. филм, когато хиляди хора бяха блокирани по източната граница на ЕС след заплахата на беларуския президент Александър Лукашенко да „наводни” ЕС с „дрога и мигранти” в ответ на санкциите, бе определен от Питър Брадшоу от британския „Гардиън” като „удар в слънчевия сплит”.
Лидерът на националистическата партия "Право и справедливост" Ярослав Качински осъди „позорния и отвратителен памфлет” на партийно заседание във Вроцлав, съобщи АФП. Според него целта на филма е „да обиди поляците, да представи честната защита на полската граница, границата на ЕС, като престъпление”. Министър-председателят Матеуш Моравецки пък каза, че филмът на Холанд се обявява за демонтирането на оградата по границата с Беларус, издигната от правителството, за да ограничи нелегалната имиграция.
Станислав Жарин, комисар по сигурността на информационното пространство в Полша, обвини Холанд, че е изгубила връзка с реалността и прави „инсинуации, използвани за атаки срещу Полша, поляците и правителството”.
Министърът на правосъдието Збигнев Жобро от партия „Суверенна Полша” сравни филма с нацистка пропаганда, „представяща поляците като бандити и убийци”. В друго изявление той определи Холанд като сталинистка.
„Суверенна Полша” е в управляващата коалиция заедно с „Право и справедливост”, която има преднина според социолозите в навечерието на общите избори на 15 октомври. Правителството е насрочило за същия ден и референдум за миграционната политика, в който избирателите ще трябва да отговорят на въпроса дали подкрепят демонтирането на оградата по границата с Беларус, издигната през 2021 г, след събитията, вдъхновили филма на Холанд.
Режисьорката, която е внучка на жертви на Холокоста, поиска извинение от Жобро и каза, че смята да го съди за поругаване.
Агнешка Холанд е една от най-известните полски кинорежисьори и сценаристи. Тя завършва образованието си в лицея „Стефан Батори” във Варшава и след това учи кино в Академията за изкуства в Прага. По време на Пражката пролет през 1968 година Агнешка Холанд е арестувана, тъй като подкрепя дисидентското движение. Тя се дипломира през 1971 година и започва работа като асистент-режисьор на Анджей Вайда и Кшищоф Зануси. От средата на 70-те години на ХХ век снима собствени игрални, документални и рекламни филми.
През декември 1981 година Холанд емигрира във Франция. Нейните режисьорски творби се приемат с овации от публиката и специалистите на най-престижните международни филмови форуми – награда на ФИПРЕССИ за „Провинциални актьори” през 1978 в Кан, номинация за „Златна мечка” за „Треска. Историята на един снаряд” през 1981 в Берлин, номинация за „Златен лъв” за „Джули си отива у дома” през 2002 във Венеция. „Горчива реколта” е номиниран за „Оскар” за най-добър чуждоезичен филм през 1986, а „Партитурите на Бетовен” с Ед Харис е обявен за най-добър филм от кинофестивала в Сан Себастиан през 2006 година. Агнешка Холанд е номинирана за „Оскар” за сценария си на „Европа, Европа” (1990), както и за „Златен глобус” за най-добър чуждоезичен филм „В мрака” (2012). Има номинации и за награди Еми за работата си по сериал ина НВО, Ей Ем Си и Ен Би Си.
От 2020 година Агнешка Холанд е прeдседател на Европейската филмова академия. През 2017 г. е удостоена с Наградата на София за цялостен принос в световното киноизкуство.
След острите политически атаки срещу Холанд творци от цял свят се обявиха в нейна подкрепа. Европейската филмова академия заяви, че застава твърдо зад своята председателка Агнешка Холанд. В декларация, публикувана на сайта на академията, се казва, че членовете на академията са поразени от личната враждебност и заплахи от страна на полския министър на правосъдието.
„Едно от очакванията към европейското кино, чийто изключителен представител е тя (Холанд - бел.а.), е да гледа критично и отблизо към човешките истории, вместо да отвръща поглед. Филмите на Агнешка Холанд са се характеризират с дълбока човечност и уважение и затова тя заслужава да бъде третирана с уважение и хуманно. Характерно за значимото изкуство е, че киното провокира различни мнения и нагласи, когато създава необходимост от обсъждане на представените теми на социално и лично ниво, в политиката, в медиите и в разговорите със семейството и приятелите”, се посочва в позицията на Европейската филмова академия.
И Федерацията на европейските филмови режисьори (FERA) се присъедини към подкрепата за „Зелена граница” и режисьорката Холанд, съобщи "Скрийн дейли".
В отворено писмо от FERA заявява, че се възхищават на Холанд за нейната сила и смелост пред ужасяващите атаки срещу нея и филма й в Полша. Ние заставаме твърдо зад Агнешка. Федерацията, основана през 1980 г., представлява над 20 000 европейски филмови и телевизионни режисьори. В писмото се казва, че нейните членове напълно подкрепят Европейската филмова академия в позицията за Холанд. Режисьорката е посланик на FERA редом с режисьори като Марко Белокио и Ищван Сабо.
В навечерието на полската премиера на „Зелена граница” полското правителство задължи разпространителят на филма „Кино свят” и киносалоните в страната да излъчват преди прожекциите предупредителен видеоклип, одобрен от властите, съобщи „Холивуд рипортър”. Това е безпрецедентна мярка в демократична Полша, отбелязва изданието.
Филмът бе включен в програмата на 250 кина в страната.
Източник: БТА
Филмът, чиято полска премиера бе насрочена за 22 септември, е посветен на положението на мигрантите от Азия и Близкия изток, които се опитват да влязат нелегално в Полша от Беларус и често са отблъсквани от полските граничари. Историята е разказана през погледа на сирийско семейство, което се опитва да стигне до ЕС през Беларус, както и от гледна точка на полски граничар, който изпитва угризения заради бруталното отношение към бежанците. Вдъхновеният от действителни събития от 2021 г. филм, когато хиляди хора бяха блокирани по източната граница на ЕС след заплахата на беларуския президент Александър Лукашенко да „наводни” ЕС с „дрога и мигранти” в ответ на санкциите, бе определен от Питър Брадшоу от британския „Гардиън” като „удар в слънчевия сплит”.
Лидерът на националистическата партия "Право и справедливост" Ярослав Качински осъди „позорния и отвратителен памфлет” на партийно заседание във Вроцлав, съобщи АФП. Според него целта на филма е „да обиди поляците, да представи честната защита на полската граница, границата на ЕС, като престъпление”. Министър-председателят Матеуш Моравецки пък каза, че филмът на Холанд се обявява за демонтирането на оградата по границата с Беларус, издигната от правителството, за да ограничи нелегалната имиграция.
Станислав Жарин, комисар по сигурността на информационното пространство в Полша, обвини Холанд, че е изгубила връзка с реалността и прави „инсинуации, използвани за атаки срещу Полша, поляците и правителството”.
Министърът на правосъдието Збигнев Жобро от партия „Суверенна Полша” сравни филма с нацистка пропаганда, „представяща поляците като бандити и убийци”. В друго изявление той определи Холанд като сталинистка.
„Суверенна Полша” е в управляващата коалиция заедно с „Право и справедливост”, която има преднина според социолозите в навечерието на общите избори на 15 октомври. Правителството е насрочило за същия ден и референдум за миграционната политика, в който избирателите ще трябва да отговорят на въпроса дали подкрепят демонтирането на оградата по границата с Беларус, издигната през 2021 г, след събитията, вдъхновили филма на Холанд.
Режисьорката, която е внучка на жертви на Холокоста, поиска извинение от Жобро и каза, че смята да го съди за поругаване.
Агнешка Холанд е една от най-известните полски кинорежисьори и сценаристи. Тя завършва образованието си в лицея „Стефан Батори” във Варшава и след това учи кино в Академията за изкуства в Прага. По време на Пражката пролет през 1968 година Агнешка Холанд е арестувана, тъй като подкрепя дисидентското движение. Тя се дипломира през 1971 година и започва работа като асистент-режисьор на Анджей Вайда и Кшищоф Зануси. От средата на 70-те години на ХХ век снима собствени игрални, документални и рекламни филми.
През декември 1981 година Холанд емигрира във Франция. Нейните режисьорски творби се приемат с овации от публиката и специалистите на най-престижните международни филмови форуми – награда на ФИПРЕССИ за „Провинциални актьори” през 1978 в Кан, номинация за „Златна мечка” за „Треска. Историята на един снаряд” през 1981 в Берлин, номинация за „Златен лъв” за „Джули си отива у дома” през 2002 във Венеция. „Горчива реколта” е номиниран за „Оскар” за най-добър чуждоезичен филм през 1986, а „Партитурите на Бетовен” с Ед Харис е обявен за най-добър филм от кинофестивала в Сан Себастиан през 2006 година. Агнешка Холанд е номинирана за „Оскар” за сценария си на „Европа, Европа” (1990), както и за „Златен глобус” за най-добър чуждоезичен филм „В мрака” (2012). Има номинации и за награди Еми за работата си по сериал ина НВО, Ей Ем Си и Ен Би Си.
От 2020 година Агнешка Холанд е прeдседател на Европейската филмова академия. През 2017 г. е удостоена с Наградата на София за цялостен принос в световното киноизкуство.
След острите политически атаки срещу Холанд творци от цял свят се обявиха в нейна подкрепа. Европейската филмова академия заяви, че застава твърдо зад своята председателка Агнешка Холанд. В декларация, публикувана на сайта на академията, се казва, че членовете на академията са поразени от личната враждебност и заплахи от страна на полския министър на правосъдието.
„Едно от очакванията към европейското кино, чийто изключителен представител е тя (Холанд - бел.а.), е да гледа критично и отблизо към човешките истории, вместо да отвръща поглед. Филмите на Агнешка Холанд са се характеризират с дълбока човечност и уважение и затова тя заслужава да бъде третирана с уважение и хуманно. Характерно за значимото изкуство е, че киното провокира различни мнения и нагласи, когато създава необходимост от обсъждане на представените теми на социално и лично ниво, в политиката, в медиите и в разговорите със семейството и приятелите”, се посочва в позицията на Европейската филмова академия.
И Федерацията на европейските филмови режисьори (FERA) се присъедини към подкрепата за „Зелена граница” и режисьорката Холанд, съобщи "Скрийн дейли".
В отворено писмо от FERA заявява, че се възхищават на Холанд за нейната сила и смелост пред ужасяващите атаки срещу нея и филма й в Полша. Ние заставаме твърдо зад Агнешка. Федерацията, основана през 1980 г., представлява над 20 000 европейски филмови и телевизионни режисьори. В писмото се казва, че нейните членове напълно подкрепят Европейската филмова академия в позицията за Холанд. Режисьорката е посланик на FERA редом с режисьори като Марко Белокио и Ищван Сабо.
В навечерието на полската премиера на „Зелена граница” полското правителство задължи разпространителят на филма „Кино свят” и киносалоните в страната да излъчват преди прожекциите предупредителен видеоклип, одобрен от властите, съобщи „Холивуд рипортър”. Това е безпрецедентна мярка в демократична Полша, отбелязва изданието.
Филмът бе включен в програмата на 250 кина в страната.
Източник: БТА
Comments
comments powered by Disqus